Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Αναπτυξιακά Κινητικά Ορόσημα

 

«To σώμα μας αποτελεί ένα μοναδικό φαινόμενο συντονισμού και ισορροπίας. Συντονισμού και ισορροπίας δεδομένων, ικανοτήτων αλλά και μάθησης, και τούτος ο συνδυασμός, τούτο το απαράμιλλο δυναμικό που διαθέτουμε, δεν αντικατοπτρίζεται και δε διακρίνεται πουθενά καλύτερα και πιο αξιόπιστα παρά μέσα από τις κινήσεις που κάνουμε.»

Απόσπασμα από το άρθρο «Στα μονοπάτια της κίνησης» 
"Έψιλον" - Ιατρικά - Ελευθεροτυπία (2006), Σ. Μπογδάνη

Παρ όλο που το κάθε παιδί ακολουθεί και διακρίνεται από τον δικό του, μοναδικό τρόπο και ρυθμό ανάπτυξης, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε το γεγονός πως υπάρχει κοινός τόπος, με κοινά χαρακτηριστικά, που διέπουν μια τέτοια διαδικασία. Αυτά τα χαρακτηριστικά και αυτή η διαδικασία, εκπορεύονται από τα δεδομένα της νευροβιολογικής μας φύσης και από την επίδραση της βαρύτητας (σε ότι αφορά στην κίνηση) και αναφέρονται στην πορεία της ωρίμανσης και εξέλιξης των δεξιοτήτων και ικανοτήτων μας στο χώρο και στο χρόνο. Είναι κατά πλειοψηφία γενικά αποδεκτό δηλαδή, πως υπάρχουν και παρατηρούνται συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα, με συγκεκριμένη ακολουθία, μέσα στα οποία -κατά μέσο όρο- έχει παρατηρηθεί πως επιτυγχάνονται, συγκεκριμένες κατακτήσεις. Κάθε τέτοια κατάκτηση -στον δοσμένο της χρόνο και τομέα- έχει επικρατήσει να αποκαλείται ορόσημο.

Γράφει η Σοφία Μπογδάνη
Κινησιοθεραπεύτρια - Φυσιοθεραπεύτρια (MBA)

Τα ορόσημα είναι ενδεικτικά όρια δηλαδή -μέρη του λόγου θα τα αποκαλούσαμε στα μαθηματικά- τα οποία σηματοδοτούν και αντικατοπτρίζουν το επίπεδο και το στάδιο ωρίμανσης στο οποίο βρίσκεται ή το οποίο διανύει το παιδί. Χρησιμοποιούνται δε αναγνωριστικά, σαν οδηγός αξιολόγησης, για τον καθορισμό μιας προβλέψιμης, αναμενόμενης και βιολογικά προκαθορισμένης πορείας, η οποία πρόκειται - θεωρητικά, πρακτικά και σε συνάρτηση με το χρόνο- να ακολουθηθεί από το κάθε παιδί, από τον καθένα μας.

Ορόσημα υπάρχουν σε όλους τους τομείς της ανάπτυξης και οι επί μέρους δεξιότητες, συμβαδίζουν και κατακτώνται παράλληλα - αν και ο κάθε τομέας ακολουθεί δικό του ρυθμό και χρόνο-. Είναι φυσικό δε, να υπάρχει αλληλεπίδραση ή και αλληλοκάλυψη μεταξύ των διαφόρων τομέων, γεγονός που μπορεί να αποτελέσει, αιτία, πηγή η επιπρόσθετο παράγοντα σύγχυσης η και συγκάλυψης προβλημάτων για παιδί και γονείς.

Φυσιολογικές, αναμενόμενες και αποδεκτές, θεωρούνται κατά κανόνα επίσης και οι όποιες διαφορές ή διακυμάνσεις παρατηρούνται από παιδί σε παιδί - στον βαθμό βέβαια - που αυτές αναφέρονται σε μια χρονικά αποδεκτή ελαστικότητα γύρω από τα συγκεκριμένα όρια (λίγων μηνών). Δεν μπορούμε όμως όσο και αν θέλουμε να επεκτείνουμε τα όρια, να θεωρήσουμε πως δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας όταν ένα παιδί έχει φτάσει 16 μηνών, π.χ. και δεν μπορεί να σταθεί ή και να καθίσει, εμείς ακόμη να περιμένουμε ή να ελπίζουμε σε μίαν αυτόματη και απαίδευτη ανάκτηση της συγκεκριμένης ικανότητας συν το χρόνο.

Τα αίτια για καθυστέρηση τώρα, σε έναν (παραπέμπει σε νευρολογικό προβληματισμό) ή σε περισσότερους αναπτυξιακούς τομείς (γενικευμένη ψυχοκινητική καθυστέρηση), είναι συνήθως οργανικά, ενδέχεται λειτουργικά και σπάνια - σε μεμονωμένες περιπτώσεις - μπορεί να είναι και απόρροια του περιβάλλοντος. Σε κάθε περίπτωση βέβαια συνιστάται να απευθύνεστε στον παιδίατρο της εμπιστοσύνης σας.


Το άρθρο σκοπεύει να επικεντρωθεί στην σημασία της αδρής κινητικής ανάπτυξης και για αυτό τον λόγο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις κατακτήσεις και δεξιότητες του συγκεκριμένου τομέα.
Διαβάστε το άρθρο εδώ.


Λίγα λόγια για τη συγγραφέα του άρθρου

Η Σοφία Μπογδάνη είναι Αναπτυξιακή Κινησιοθεραπεύτρια­ - Φυσιοθεραπευτρια παιδιών και κινησιοπαιδαγωγός, απόφοιτη του Τμήματος Φυσιοθεραπείας της Σχολής Επαγγελματων Υγείας και Προνοιας (ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης) και κάτοχος του πτυχίου Φυσιοθεραπείας από τη Γερμανια (1989). Είναι απόφοιτος του SIMT (Stuttgart Institute of Management and Technology) με πτυχίο Μάστερ ΜΒΑ (Master of Business Administration) στη Στρατηγική και Διοίκηση (2001), με εξειδίκευση στη στρατηγική και στην αναλυτική SWOT (SWOT Analysis: Strengths­ - Weaknesses­ - Opportunities - Threats).

Εχει εξειδικευτεί στη μέθοδο Feldenkrais (FELDENKRAIS PROFESSIONAL TRAINING 1991­ - 1995) που αφορά στην αντίληψη, οργάνωση και διαπαιδαγώγηση της κίνησης (Functional Integration, Awareness through Movement). Επίσης, έχει εξειδικευτεί στην θεραπευτική προπονητικη MAT (Medical Training Therapy) για την αθλητικοκινητικη συνιστωσα του καθε παρεμβατικού προγράμματος (ενδυνάμωση, αντοχή, ταχύτητα) και στη λεκτικη και μη λεκτικη επικοινωνία (Body language) της μεθοδου NLP (Neuro­Linguistic Programming) ως Practitioner από το Synapse Psychological Institute Stuttgart.

Εχει μεγαλη κλινικη εμπειρια στην λειτουργικη αποκατασταση αναπτυξιακων νευροκινητικων διαταραχων και εξειδικευεται στη νευροκινητικη ωριμανση και στην σωστη οργανωση της κινησης, σε παιδια απο 18 μηνων εως 14 ετων.( Αφορα σε δυσπραξιες, διαταραχες βαδισης­ ισορροπιας, διαταραχες μυικου τονου, καθυστερησεις στην εμφανιση κινητικων δεξιοτητων.)