Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Κοινωνική Εργασία: Καταγραφή συνέντευξης ΚΛ

 

Παρακάτω παρατίθενται τα τυπικά μέρη για την καταγραφή της συνέντευξης από έναν/μία κοινωνικό/-ή λειτουργό. Πρόκειται περισσότερο για ένα διάγραμμα, που ενδεχομένως να λειτουργήσει ως πρότυπο επί του οποίου μπορείτε να βασιστείτε κατά την περιγραφή και αξιολόγηση των συνεντεύξεών σας. Χρησιμοποιείστε το απλά ως οδηγό.

Περιγραφή προβλήματος.

Μικρή παράγραφος, που δείχνει, πώς ο πελάτης, ήρθε στην προσοχή τού φορέα πρόνοιας και ποιο είναι το πρόβλημα. Παραθέστε μόνο την περιγραφή τού πελάτη για την κατάσταση.

Περιγραφή συνέντευξης. 

i.Εισαγωγή: Διατυπώστε το σκοπό της συνέντευξης. Δώστε την περιγραφή του πελάτη (μπορεί να πρόκειται για οικογένεια) και του χώρου, όπου διαβιεί (εάν πρόκειται για επίσκεψη στο σπίτι). Εάν υφίστανται, παραθέστε ενέργειες, που ενδεχομένως προηγήθηκαν της συνέντευξης.

ii. Κύρια ενότητα: Περιγράψτε με ακρίβεια τα λεγόμενα κατά τη συνέντευξη. Εάν πρόκειται για περιγραφή των λεγομένων στα πλαίσια πρακτικής άσκησης σπουδαστών, είναι χρήσιμο για τη διαδικασία της εποπτείας, να παρατίθεται το κείμενο της συνέντευξης, με επεξηγήσεις στο αριστερό μέρος της σελίδας αναφορικά με την τεχνική και τη μεθοδολογία, που όρισε τη διαδικασία της συνέντευξης. Σε διαφορετική περίπτωση, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το χώρο αυτό, για λοιπές σημειώσεις (σκέψεις ή υποθέσεις σας, επισημάνσεις κ.α.).

Παράδειγμα παράθεσης σε δύο μέρη της σελίδας (κείμενο και επεξήγηση...) Σκοπός μου ήταν, να υποστηρίξω τον πελάτη, επίσης, να δω τα δυνατά σημεία τού Εγώ και τη διάθεσή του, να εργασθεί για τη λύση τού προβλήματος. [επεξήγηση]... Της είπα, ότι είναι φυσικό οι άνθρωποι, που έχουν περάσει πολλές δυσκολίες στη ζωή τους, να απογοητεύονται και να μη θέλουν να ασχοληθούν πια με πράγματα, που τους ενοχλούν. Αφήνουν τα πράγματα στην τύχη... Τη ρώτησα, εκείνη τι σκέπτεται να κάνει τώρα. 

Εκτίμηση – Διάγνωση.

Διατυπώστε τη γνώμη σας για το πρόβλημα του πελάτη και υποστηρίξτε τη με βάση τα γεγονότα (παράγοντες) στη ζωή του, όπως αυτά σας εδόθησαν κατά τη συνέντευξη. Εάν χρειαστεί, αναπτύξατε τη σκέψη σας σε σχέση με προηγούμενες διαγνώσεις (δυναμική διάγνωση). Δώστε έμφαση στην έλλειψη ή την παρουσία ικανοτήτων για λύση προβλημάτων, λογική σκέψη, λήψη πρωτοβουλίας, ανάληψη δράσης εκ μέρους του πελάτη. Εκτιμείστε την προσωπικότητα, τα αισθήματα, το κοινωνικό περιβάλλον τού πελάτη και τη θέλησή / διάθεσή του, να λύσει το πρόβλημα.

Μέθοδος βοήθειας / Παρέμβαση / Θεραπεία.

Υποδείξατε, βάσει της εκτίμησης / διάγνωσης, το σχέδιο δράσης τής παρέμβασης. Δικαιολογείστε τη στρατηγική σας. Να είστε συγκεκριμένοι με τους στόχους σας. Διακρίνατε τους βραχυπρόθεσμους από τους μακροπρόθεσμους στόχους. Αναφέρατε τον προγραμματισμό σας σχετικά με την κινητοποίηση και την εμπλοκή τού πελάτη στη διεργασία λύσης τού προβλήματος.

Αξιολόγηση της διαδικασίας της συνέντευξης.

Σε αυτό το σημείο, κατά κάποιο τρόπο, χρειάζεται να αξιολογήστε τη δουλειά σας. Αξιολογείστε:

  1. Κατά πόσο επιτεύχθηκε ο αρχικός σκοπός τής συνέντευξης, εάν χρειάστηκε, να τροποποιηθεί και γιατί.
  2. Τη συμμετοχή τού πελάτη, κατά τη συνέντευξη.
  3. Την επίδραση των παρεμβάσεών σας.
  4. Την ενδεχόμενη αλλαγή της στάσης τού πελάτη, από την έναρξη έως το τέλος τής συνέντευξης.

Γενικές παρατηρήσεις.

  • Μη ξεχνάτε, ότι πέρα από τις σχετικές γενικές κατευθυντήριες γραμμές, η διεργασία της συνέντευξης του/της κοινωνικού/ής λειτουργού αποτελεί σε μεγάλο μέρος της προϊόν της προσωπικότητάς σας και των δεξιοτήτων σας ως επαγγελματία ή σπουδαστή.
  • Μη αναφέρεστε στα λεγόμενα ή τα δρώμενα διαφορετικά από το πώς τα αντιληφθήκατε και θυμάστε.
  • Προσπαθήστε να διαφυλάξετε το προσωπικό σας στυλ κατά την καταγραφή της συνέντευξης. Αυτό θα σας δώσει αργότερα, όταν θα διαβάζετε τις σημειώσεις σας, καλύτερη αντίληψη της σχέσης σας με τον πελάτη και της αλληλεπίδρασης μεταξύ σας.

  • Τίτλος: Συνέντευξη στην Κοινωνική Εργασία: Καταγραφή τής συνέντευξης 
  • Διδάσκων – Επιμέλεια: Άγγελος Γ Κουτουμάνος 
  • Μάθημα: Εργαστηριακή Πρακτική Άσκηση 
  • Τμήμα: Κοινωνικής Εργασίας της ΣΕΥΠ του ΤΕΙ Πάτρας