Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Τοκετός: Τα στάδια και οι αλλαγές στη μέλλουσα μητέρα

 

Καθώς προχωρεί η εγκυμοσύνη σας, πιθανόν να ανακαλύψετε ότι, όσο βαθαίνει η αυτογνωσία σας, σας κατακλύζουν απρόσμενα συναισθήματα και σας χαρακτηρίζουν ανεξήγητες, ταχύτατες αλλαγές στη διάθεση, που μπορεί να μοιάζουν παράλογες και αντιφατικές. Μερικές γυναίκες ανακαλύπτουν ότι, την εποχή της εγκυμοσύνης τους έρχονται στην επιφάνεια, είτε συνειδητά είτε στα όνειρα τους, μνήμες σχετικές με παλιότερες σχέσεις τους ή εμπειρίες από την παιδική τους ηλικία ή κι ακόμα πιο παλιά από την ίδια τη βρεφική τους ηλικία ή τη γέννηση τους.

Αρχικά, οι αλλαγές στο σώμα και την ψυχολογία της εγκύου, ακολουθούν την εξής πορεία:

1ος μήνας: Αυτή την εποχή θα έπρεπε κανονικά να σας έρθει η περίοδος και πιθανόν να έχετε ήδη αρχίσει να νιώθετε διαφορετικά απ’ ό,τι συνήθως. Μπορεί να έχετε προ-εμμηνορρυσιακά συμπτώματα, όπως φουσκωμένο ή ευαίσθητο στήθος, φουσκωμένη κοιλιά και ελαττωμένη ενεργητικότητα, αλλά η περίοδος σας δεν έρχεται. Καθώς περνούν οι μέρες, ίσως να υποπτεύεστε ότι είστε έγκυος και είναι επίσης πιθανό να παρατηρείτε αλλαγές στην όρεξη σας και απέχθεια ή ιδιαίτερη προτίμηση σε ορισμένες τροφές. Σε μερικές γυναίκες αρχίζουν αυτή περίπου την εποχή ναυτίες και μερικές φορές και εμετοί. Πολύ συχνά παρουσιάζεται και αυξημένη συναισθηματική ευαισθησία.

2ος μήνας: Οι επιπλέον απαιτήσεις που επιβαρύνουν το κυκλοφορικό σας σύστημα μπορεί να σας προκαλέσουν λαχάνιασμα, αυξημένη ροή από τα νεφρά και συχνουρία. Οι ορμόνες του πλακούντα επιδρούν στο πεπτικό σύστημα και πιθανόν να προκαλέσουν ναυτίες ή δυσκοιλιότητα. Οι απαιτήσεις της εγκυμοσύνης και κάποια πιθανή μείωση της όρεξης ίσως να ελαττώσουν την ενεργητικότητα σας, προκαλώντας σας πολύ μεγάλη κόπωση.

3ος μήνας: Οι ναυτίες, οι εμετοί και η κόπωση θα πρέπει κανονικά να ελαττωθούν, αλλά πιθανόν να εξακολουθείτε να δείχνετε ιδιαίτερη προτίμηση σε κάποιες τροφές. Στο τέλος του τρίτου μήνα η μήτρα έχει αρχίσει να βγαίνει από την πυελική κοιλότητα και να εξαπλώνεται στην κοιλιά, όπου είναι δυνατό να ψηλαφηθεί πάνω από το ηβικόν οστούν.

4ος μήνας: Στο μέσο της εγκυμοσύνης – τον τέταρτο, πέμπτο και έκτο μήνα – θ’ ανακαλύψετε πιθανότατα ότι η κόπωση και η μειωμένη ενεργητικότητα που νιώθατε έχουν εξαφανιστεί και ότι έχετε συνηθίσει την κατάσταση σας. Αυτοί την εποχή οι γυναίκες νιώθουν πολύ καλά, το δέρμα και τα μαλλιά τους λάμπουν και αισθάνονται χαλαρωμένες και δυνατές, γιατί οι μυς και οι σύνδεσμοι τους αποκτούν μεγαλύτερη ευλυγισία. Η συγκεκριμένη περίοδος είναι ιδανική για άσκηση και μπορείτε να χαρείτε καθημερινά ασκήσεις γυμναστικής ή γιόγκα. Μπορείτε επίσης να απολαύσετε μερικές μέρες διακοπών, αφού ξέρετε ότι η εγκυμοσύνη σας πάει καλά και ταυτόχρονα δεν έχετε ακόμα τόσο μεγάλη κοιλιά ώστε να νιώθετε άσχημα.

Τους τελευταίους μήνες της εγκυμοσύνης σας, η πορεία είναι περίπου η εξής:

5ος μήνας: Οι περισσότερες γυναίκες απολαμβάνουν αυτό τον μήνα. Τα όνειρα σας μπορεί να είναι πιο ζωντανά απ’ ό,τι συνήθως, ενώ η αυξημένη συναισθηματική ευαισθησία σας είναι δυνατό να φέρει απροσδόκητα συναισθήματα στην επιφάνεια. Από την άλλη, πιθανόν να παρουσιαστούν δευτερεύοντα προβλήματα της εγκυμοσύνης, όπως πόνοι, κράμπες ή κιρσοί.

6ος μήνας: Μπορεί να νιώθετε καλά και να είστε γεμάτη ζωντάνια και ενθουσιασμό. Μπορεί επίσης να αισθάνεστε περισσότερη πίεση από το μέγεθος και το βάρος της μήτρας που μεγαλώνουν, ενώ υπάρχει πιθανότητα να πιέζει το μωρό την ουροδόχο κύστη σας και να σας προκαλεί συχνουρία. Η επαρκής ανάπαυση και η άσκηση, σε συνδυασμό με σωστή διατροφή, είναι ιδιαίτερα σημαντική από δω και πέρα.

7ος μήνας: Αυτή είναι η αρχή των τριών τελευταίων μηνών της εγκυμοσύνης και η μήτρα σας βρίσκεται τώρα στη μέση της απόστασης ανάμεσα στον αφαλό και τα πλευρά σας. Θα αισθάνεστε ένα πλήθος κινήσεων του μωρού σας, καθώς θα κλωτσάει και θα γυρίζει από τη μία πλευρά στην άλλη. Μπορεί να νιώθετε δυνατές κλωτσιές κάτω από τα πλευρά σας και μερικές φορές είναι πιθανό να αντιλαμβάνεστε ρυθμικό λόξιγκα με συχνότητα κάθε τρία ή τέσσερα δευτερόλεπτα. Οι κινήσεις αυτές γίνονται πιο εύκολα αντιληπτές, όταν αναπαύεστε.

8ος μήνας: Η μήτρα καλύπτει σχεδόν την πυελική σας κοιλότητα και φτάνει κάτω από τα πλευρά σας. Οι προκαταρκτικές συσπάσεις, που η μήτρα σκληραίνει και μετά χαλαρώνει, γίνονται εντονότερες και ολοένα και πιο αντιληπτές. Μπορεί να αισθάνεστε ότι η μήτρα σας «πέφτει» αν το κεφάλι του μωρού σας έχει τοποθετηθεί στη λεκάνη, οπότε θα διευκολύνεται η αναπνοή σας. Η πίεση που θα ασκεί η βαριά πλέον μήτρα σας στο στομάχι πιθανόν να σας προκαλεί καούρες, ειδικά όταν είστε ξαπλωμένη ανάσκελα. Η πύελός σας διαστέλλεται και συχνά παρατηρούνται κάποιες ενοχλήσεις στις αρθρώσεις, στο πίσω μέρος της πυέλου, ή στην ηβική σύμφυση.

9ος μήνας: Οι σύνδεσμοι της πυέλου αποκτούν τη μέγιστη δυνατή ευλυγισία, επιτρέποντας στην πυελική και ιερολαγόνιο άρθρωση να τεντώνονται. Αισθάνεστε την ενέργεια σας να επικεντρώνεται στο σώμα και το μωρό σας, ενώ νιώθετε την ανάγκη για περισσότερη ησυχία και διαλογισμό. Πιθανόν να νιώσετε ένα έντονο ένστικτο «φωλιάσματος» - μια επιθυμία να ετοιμάσετε το σπίτι σας για τον ερχομό του μωρού. Η μήτρα φτάνει ως τα πλευρά σας, ώσπου το κεφάλι παίρνει θέση στη λεκάνη και συνεχίζει να συσπάται ασταμάτητα. Ο τράχηλος ωριμάζει (μαλακώνει) και λεπταίνει και το βλεννώδες βύσμα που έχει αποκλείσει τη μήτρα θα απομακρυνθεί, με αποτέλεσμα να δείτε λίγα υγρά, χρωματισμένα ίσως από αίμα. Οι μεμβράνες του αμνιακού σάκου μπορεί να σπάσουν («να σπάσουν τα νερά») πριν από την έναρξη του τοκετού. Καθώς πλησιάζει η γέννα, η δραστηριότητα της μήτρας αυξάνει ώσπου να καταλήξουν οι προκαταρκτικές συσπάσεις σε πραγματικό τοκετό. Το στήθος σας μπορεί ήδη να αρχίσει να παράγει κολόστρο.

Πηγή: Πτυχιακή εργασία (ανώνυμη) '

Αγγελος Κουτουμάνος (Eπόπτης πτυχιακής εργασίας)

Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας, ΑΤΕΙ Πάτρας